Nuffnang Ads

Pages

22 Februari 2011

190211

ASSALAMUALAIKUM!!!
Pada tarikh tersebut aku telah pergi jalan2 ke KLIA SEPANG..
aku bertolak dri rumah jam 3 ptg..
aku prgi bersama kawn mak aku..
kebtlan dy nk ambk suami dia kat KLIA..
dy pun aku ajk prgi skali..
sampai je kat sana hjan trun dgn lebat nya..
sbb 2 gmbr2 yg aku upload 2 kurang jelas..
harap maaf ye...
so x dpt nk tgk kapal terbang dgn jelas..
tp pas 2 hjan pun brhnti..
dpt jgk tgk kapal terbang dgn jelas di depan mata..
wlpn dri dlm bngnan je..
tp aku tgk kapal terbang yg nk berlpas..
rupa2nya kapal terbang MAS ni ada byk jnis ea?
ada kpal utk ke china, melbourne, arab, singapura n dll..
kapal terbang 2 x duk 1 bmbmg dgn kapal terbang domenstik.
kapal terbang 2 duk kat bngnan lagi 1..
iaitu utk penerbangan antarabangsa..
nk prgi situ kna naik tren...
tp aku tgk xde pun tren nya, lndasan adalah..
mgkin tren tgh renovate agaknya kata anak kawan mak aku..
sbb 2 dorg ambk org naik bus..
suami dy smpai dlam kul 6..
pas 2 ktorg jalan blik..
brhnti makan kat RnR SEREMBAN..
kat situ aku nmpk COOL BLOG..
apa lagi aku terus beratur ar..
pilihan aku chocolate blog...
rasanya x usah ckap lah..
aku rasa mcm x tertelan je..
pahit!!!!
tp sedap..hihihi....
aku smpai rmh kul 9 mlm...
mandi, mkn sume..
aku buka tv...tgk ASA tgh berlangsung..
wah...dorg sume umumkn pemenang guna kan IPAD je...
canggih tu...
bis je ASA 2 aku pun on9 jap tgk baking life..
da sudah 2 aku pun msk tdr..
sblm 2 aku mkn panadol dlu sbb kepala aku sakit..
pnjng plak entry aku hari ini..
mlm 6ti aku smbng lagi..
2 pn law ada entry aku nk wat..
selamat membca sume....

Gambar di sepanjang jalan Ke KLIA PART 2




17 Februari 2011

Khasiat & Kegunaan Madu

Fungsi Madu Dan Peranannya.


  • Meningkatkan kadar serapan kalsium dalam badan

  • Dapat meningkatkan hemoglobin dan dapat mencegah dari serangan anemia.

  • Bila dicampurkan sedikit cuka ia dapat merawat arthirik sendi

  • Kegunaan madu secara luaran juga dapat mempercepatkan lagi proses penyembuhan.

  • Dapat meningkatkan pengeluaran gastrointestinal untuk merawat ulcer.

  • Sumber laxative yang natural dan lembut

  • Sumber utama vitamin dan mineral yang kaya.

  • Sumber tenaga yang hebat dan semulajadi tidak seperti gula pasir yang memudaratkan


NOTA: Madu asli mengandungi enzim-enzim hidup yang amat diperlukan manusia untuk meningkatkan fungsi tubuh badan ke tahap optima. Seperti mana kandungan-kandungan yang dihasilkan lebah iaitu madu, royal jelly, bee pollen, propolis terdapat bahan-bahan hebat yang tidak dapat dikenal pasti. Lebih menarik lagi, bahan-bahan ini tidak boleh ditiru atau dihasilkan secara sintetik oleh makmal. Ini bermakna madu tidak boleh dihasilkan oleh makmal secara olahan kimia. Madu hanya boleh didapati pada sarang lebah itu sendiri


KHASIAT MADU ASLI YANG TELAH TERBUKTI

A) MENGEMBIRAKAN KEKUATAN TUBUH

1. Memulih, menyegar dan menambah tenaga tubuh badan.

2. Memulihkan sel-sel urat besar.

3. Menjaga dan mengimbangi kekuatan badan.

4. Merangsang tenaga batin.

B) MEMBERSIH DAN MENAMBAH DARAH.

1. Memulihkan kembali bekuan darah dan membetulkan pengaliran darah.

2. Membersihkan lapisan darah dan darah menjadi bersih.

3. Mengimbangi kandungan lemak dan membuat janlung aktif.

4. Menghilangkan rasa kebas-kebas dan mengurangkan tekanan darah tinggi.

KELEBIHAN

1. BAYI/KANAK-KANAK:

a) Membantu pertumbuhan janin dan bayi dari segi fizikal dan mental.

b) Menyembuh dengan segera cirit-birit.

c) Mengelak daripada cacing perosak dalam perut.

d) Mengeluarkan lendir dalam badan bayi dan menguatkan minda kanak-kanak.

2. REMAJA:

Membantu menyempurnakan kesihatan berkekalan.

3. WANITA:

a) Menambah kejelitaan rupa paras yang asli dan tubuh badan yang menarik.

b) Mempunyai kulit yang halus, bersih dan berseri-seri.

4. LELAKI:

a) Tampan dengan kekuatan asli dan kelihatan lebih muda.

b) Menguatkan tenaga batin.

5. PENGIDAP KENCING MANIS (DIABETIS):

Menstabilkan kandungan gula dala darah. (Gantikan gula kepada madu lebah)

6. UNTUK SEMUA:

a) Mengelak dari kegemukan yang tidak terkawal.

b) Memudahkan proses penghadapan dan lawas buang air.

c) Memulihkan penyakit berpanjangan.

d) Menguatkan jantung, buah pinggang dan badan.

e) Menyembuhkan penyakit dalam perut.

f) Mempercepatkan luka atau kesan pembedahan sembuh.

g) Memulihkan batuk dan lelah.

h) Menghindarkan badan letih dan lesu.

i) Kurangkan kesakitan bila datang haid.

j) Baik untuk perempuan bersalin.

k) Membantu/menerangkan pemandangan.

CARA MENGGUNAKANNYA

1. Tukar atau kurangkan penggunaan gula kepada madu dalam penyediaan minuman harian.

2. Campurkan sedikit madu ke dalam air suam sebagai minuman.

3. Campurkan madu di dalam segala persediaan membuat kuih/masakan. Keharuman madu akan menawan selera anda.

4. Jika batuk atau lelah, minum satu atau dua sudu madu. Jangan dicampur dengan ais. (Berhati-hati jangan tersedak)

5. Untuk memulihkan tenaga, campurkan telur ayam kampung dengan sedikit madu. Dikacau kemudian diminum.

6. Campurkan sedikit madu ke dalam minuman kanak-kanak, kanak-kanak akan lena dengan nyenyak.

7. Minumlah sesudu besar madu bersama segelas air suam setiap pagi untuk kesegaran sepanjang hari.

8. Penyakit mata, Titiskan sedikit madu pada mata.

9. Sapu pada kesan gigitan atau sengatan serangga berbisa.

"MIRACLE ANTIBI0TIK"

KEAJAIBAN MADU SANG LEBAH

Setiap kali penggunaan Madu Lebah, mulakan dengan Bismillah......

disambung dengan Solawat ke atas Nabi Junjungan 3 kali. Gunakan

dengan penuh yakln.

SAPULAH MADU JIKA ANDA

a) Kemalangan ke atas luka; memberhentikan darah dengan segera

dan luka terlindung dari kuman.

b) Kelecuran akibat api, air panas, ekzos motor, minyak panas dan

lain-lain.

c) Kudis, kurap dan lain-lain penyakit KULIT.

d) Sakit mata - Titiskan madu lebah dalam mata.

MENAMBAHKAN KELAZATAN MAKANAN

a) Makan bersama roti / biskut.

b) Bahan membuat kuih / kek.

c) Goreng atau panggang ayam.

KHASIAT DAN KEBAIKAN MADU

A) IBU MENGANDUNG

1. Menambahkan tenaga untuk ketahanan diri semasa mengandung

dan semasa menghadapi saat kelahiran cahaya mata.

2. Mencegah dari berbagai penyakit seperti kencing manis, darah tinggi,

kencing kotor, batuk selsema, lelah dan lain-lain.

B) ANAK DALAM KANDUNGAN

1. Mencegah dari pelbagai penyakit kerana kandungan antibiotik dalam

madu dapat membunuh kuman-kuman cahaya mata.

2. Kandungan zat galian dalam madu boleh membantu membina dan

menguatkan janin.

3. Kulit yang bersih dan sihat dengan terdapatnya vitamin C yang penuh

kuasa dalam madu asli.

4. Membantu secara khusus pertumbuhan fizikal dan mental janin.

5. Penyakit Hepatitis B yang biasa menyerang bayi dapat dihindar dengan amalan madu oleh para ibu yang mengandung.

C) BAGI BAYI YANG BARU LAHIR

1. Meneruskan pemberian madu asli pada bayi yang baru lahir dapat

mengeluarkan secara positif lendir yang mungkin terminum semasa

bayi itu dilahirkan yang merupakan punca lelah jika tidak habis dikeluarkan.

2. Membersihkan perut bayi dari najis gagak yang menyelaputi dinding

perut. Proses penghadaman dapat berjalan dengan sempurna menghindar dari sakit perut.

3. Bayi membesar dengan sempurna dan sihat.

4. Mengelak dari kembung perut bayi.

D) BAGI IBU SELEPAS MELAHIRKAN ANAK

1. Amalkan madu bersama jamu dan telur untuk membina darah serta

mempercepatkan proses penyembuhan luka dalam perul atau rahim.

2. Membantu proses penghadaman dan lawas buang air.


(P/S=DIPETIK DRI->bahterayubalams.tripod.com/id10.html)





Petai & Khasiatnya

Buah petai atau nama saintifiknya Parkia spp tergolong dalam famili Leguminasae. Buah petai banyak ataupun senang didapati dikawasan Tropika. Pokok petai yang biasa didapati di negara kita ada empat jenis.


JENIS PETAI

NAMA TEMPATAN

NAMA SAINS

Petai kerayung

Parkia javanica

Petai meranti

Parkia singularis

Petai biasa/papan

Parkia speciosa

Petai nering

Parkia sumatrana

Buah petai dipercayai boleh mengubati penyakit darah tinggi dan kencing manis. Biasanya petai dimakan begitu sahaja sebagai ulam ataupun dibuat sambal. Petai umumnya menyumbang kearah kesihatan seseorang melalui pelbagai vitamin, galian dan unsur-unsur lain. Di bawah disenaraikan kandungan dalam 100 gram petai:

Kandungan

Nilai

Tenaga

120.0 kalori

Kalsium

126.0 mg

Besi

3.4 mg

Vitamin BI

0.2 mg

Vitamin C

32.7 mg

Protein

10.0 gram

Karbohidrat

16.0 gram

Gentian

1.5 gram

Lembapan

69.0 gram

Lemak

1.8 gram

Lain-lain

1.7 gram

Kandungan khasiat dalam buah petai berbeza mengikut umur dan tahap kesegaran bijinya. Petai yang kecut dan yang tidak bulat bijinya mempunyai kandungan khasiat yang rendah. Selain mengubat penyakit darah tinggi dan kencing manis, masyarakat Melayu juga percaya bahawa buah petai juga berkesan untuk merawat penyakit hati, buah pinggang dan untuk mengubat kanak-kanak yang kecacingan.


(P/S=INFO INI SAYA AMBIL DARI-->)http://pkukmweb.ukm.my/~ahmad/tugasan/s3_99/juliana.html)

Hepi Hepi...

Yeay..yeay..yeay..
dpt jgk aku edit header blog..
ni baru percubaan..
6ti wat yg lain lak..

Yg ni sje2 test wat...
tgk cm ok je...
6ti nk wat lagi cntik dri ni...

16 Februari 2011

14022011

Genap lah umur aku 22 thn...
xde apa yg menarik pun pada 14/02..
aku hnya duk rmh menghdp lptp/tv..
ramai jgk lah wish..
2 pun kat Facebook..
tp aku x ksh.
aslkn dorg ingt..
tp x sume lah yg wish brthday aku..
kwn yg aku anggp bff pun x ingt brthday aku..
apa kan daya...

(p/s= nisa&el...bila lah kita nk hang out sama2 lagi...)

09 Februari 2011

Lirik Lagu Melakar Rindu Julfekar and The Stringers

Terlalu singkat hubungan ini
Belum pun sempat melakar rindu
Baru semalam mimpi dicipta
Mengapa mendung melanda sukma

Kaulah segalanya maka digubah
Ketika cinta masih di dada
Punahlah jua kini akhirnya

Entah mengapa hati bertanya
Mengapa kasih terlerai kini
Ku tak salahkan dirimu sayang
Lantaran takdir sudah tersurat

Kaulah segalanya maka digubah
Ketika cinta masih di dada
Punahlah jua kini akhirnya

Kaulah segalanya maka digubah
Ketika cinta masih di dada
Punahlah jua kini akhirnya
Punahlah jua kini akhirnya



Malay Version of InsyaAllah Lyrics-Maher Zain

Andainya kau rasa tak berupaya
Hidup sendirian tiada pembela
Segalanya suram bagai malam yang kelam
Tiada bantuan tiada bantuan
Janganlah berputus asa
Kerana Allah bersamamu

InsyaAllah (3Kali)
Ada Jalannya
InsyaAllah (3Kali)
Ada Jalannya

Andainya kisahmu berulang lagi
Bagai tiada ruang untuk kembali
Dikau keliru atas kesilapan lalu
Membelenggu hati dan fikiran mu

Janganlah berputus asa
Kerana Allah bersamamu

InsyaAllah (3kali)
Ada jalannya
InsyaAllah (3Kali)
Ada jalannya

Kembalilah kepada yang Esa
Yakin padaNya
Panjatkanlah doa
oooo.. Ya Allah
Hindarilah daku dari tersasar
Tunjukan daku
jalan yang benar..(3kali)

Noktah Cinta - Hafiz AF7

Ternyata semua bicaraku
Tersimpan di dalam hatiku
Ternyata semua soalanku
Tak pernah kau fikir di fikiran

Ternyata kau masih

Mencari kepastian dalam cinta
Dan disini masih
Menanti jawapannya

Korus

Tuhan tolong nyatakanlah
Padanya tentang cinta
Adakah masih diriku di perlukan

Tuhan tunjukkan padanya

Tentang apa yang ku fikirkan
Adakah cinta ini
Perlu untuk dirinya

Berbicara tentang cinta kita

Masih tiada noktah penghujungnya
Berbicara tentang perasaan
Simpan saja semua itu

Mengapa kau masih

Mencari kepastian dalam cinta
Dan disini masih
Menanti jawapannya

03 Februari 2011

Misery – Maroon 5

Oh yeah
Oh yeah
So scared of breaking it
But you won’t let it bend
And I wrote two hundred letters
I will never send
Sometimes these cut are so much
Deeper then they seem
You’d rather cover up
I’d rather let them bleed
So let me be
I’ll set you free

[CHORUS]
I am in misery
There ain’t nobody
Who can comfort me
Oh yeah
Why won’t you answer me?
Your silence is slowly killing me
Girl you really got me bad
You really got me bad
I’m gonna get you back
I’m gonna get you back

Your salty skin and how
It mixes in with mine
The way it feels to be
Completely intertwined
Not that I didn’t care
It’s that I didn’t know
It’s not what I didn’t feel,
It’s what I didn’t show
So let me be
I’ll set you free

[CHORUS]
I am in misery
There ain’t nobody
Who can comfort me
Oh yeah
Why won’t you answer me?
Your silence is slowly killing me
Girl you really got me bad
You really got me bad
I’m gonna get you back
I’m gonna get you back

You say your faith is shaken
You may be mistaken
You keep me wide awake and
Waiting for the sun
I’m desperate and confused
So far away from you
I’m getting near
I don’t care where I have to run

Why do you do what you do to me, yeah
Why won’t you answer me, answer me yeah
Why do you do what you do to me yeah
Why won’t you answer me, answer me yeah

[CHORUS]
I am in misery
There ain’t nobody
Who can comfort me
Oh yeah
Why won’t you answer me?
Your silence is slowly killing me
Girl you really got me bad
You really got me bad
I’m gonna get you back
I’m gonna get you back



02 Februari 2011

Banjir




Ni gmbr kat blkng rmh..
gmbr dlm rmh x smpt nk ambil..
sbb sbuk kmas kan brang..
x tdr lah aku sekeluarga mlm 2..
dkt kul 5pg br dpt tdr..
sbb air da mula surut skit...
aku bngn dlm kul 8 tu ada tinggal skit je lagi..
pnt jgk lah bersihkn lumpur 2...

Sebelum Tidur Apa Yg Korg Wat???

Of coz lah korg brsihkan dri, gsok gigi n bsuh kaki kan?
sama jgk cm aku..
sblum nk lelapkan mata 2..
cm2 aku fkirkan...
fkirkan apa yg akan berlaku sok..
fikir knp aku jdi bgni...
fikir bleh ke msa di undurkan..
fikir leh ke kmbli msa yg lalu, zman skolah dulu...
fikir tntng msa dpan..
fikir bila nk kje..
fikir bila nk kawen..
mcm2 lg lah...

6ti da pnt brfikir mata aku dgn...
scra automatik nya akan terlelap....

nuffnang